سفرنوشت

سفرنامه آلبانی، روز چهارم: چشمه چشم آبی و شهر باستانی بوترینت

آلبانی

ساعت ۶:۳۰ صبح از شهر جیروکاسترا حرکت کردم به سمت جنوبی ترین قسمت کشور آلبانی یعنی شهر سارانده (Sarande).

وسط راه کنار یک فرعی خاکی از ون پیاده شدم و دو کیلومتر پیاده روی کردم تا برسم به چشمه معروف به چشم آبی (Blue Eye Spring). نقطه ای که آب این چشمه زیبا و آبی رنگ از زمین بیرون میاد حدود ۵۰ متر عمق داره!

مسیر پیاده روی به سمت چشمه چشم آبی

رودخانه ای که از چشمه چشم آبی میاد با رنگ های متفاوت

با اینکه روز کارگر بود و تعطیل رسمی، خوشبختانه اینقدر زود اومده بودم که خلوت بود و هنوز آلبانیایی ها با مرسدس بنز های قدیمیشون نرسیده بودند. یادم رفت بگم اینجا مردم عاشق بنز هستند.

حتی مسوول فروش بلیط ۲۰۰ لک ورودی هم یک ساعت بعد از من رسید 😎

چشمه چشم آبی به عمق ۵۰ متر!

رودخانه چشمه چشم آبی

دریاچه ای که جلوتر بر اثر سد ایجاد شده و پر از قورباغه بود

علاوه بر چشمه چشم آبی دو تا چشمه دیگه هم اونجا هست. داشتم به سمتش میرفتم که رسیدم به یک هتل-رستوران. کارگر رستوران گفت دسترسی به اون چشمه ها غیرممکنه، منم خیلی حس ماجراجویی نداشتم و حرفش رو قبول کردم. شما اگر رفتید و اون دو تا چشمه رو دیدید به من هم بگید لطفا 🌞👍

بعد از دیدن چشمه و خوردن نون، پنیر، خیار و گوجه ای که از یخچال هاستل شهر سنگی (به توصیه صاحب هاستل) برداشته بودم، دوباره دو کیلومتر پیاده روی کردم تا به جاده اصلی برسم و بعد از یک ساعت منتظر بودن با یک ون دیگه رفتم شهر سارانده.

اگر قصد دیدن اینجا رو دارید باید به راننده بگید شما رو “سوری کالتیور” Syri Kalter پیاده کنه. راننده ها Blue Eye نمی دونند کجاست.

ساعت یازده رسیدم شهر سارانده. رفتم هاستل دلفین، یک تخت به قیمت ۷ یورو گرفتم و فوری برگشتم به ایستگاه اتوبوس و به سمت مقصد بعدی یعنی شهر باستانی بوترینت (Butrint) حرکت کردم. از سارانده تا بوترینت ۴۰ دقیقه راهه. این شهر قدیمی که از ۸۰۰ سال قبل از میلاد آثاری توش پیدا شده تا همین صد سال پیش زنده بوده و دوره های مختلف تاریخی رو داره. بوترینت در شبه جزیره ای کنار سواحل دریای ایونیان (Ionian Sea) مابین دریای آدریاتیک و دریای مدیترانه بنا شده و از دوره های هلنی، رم، بیزانس و عثمانی آثار معماری در اون هست.

شهر باستانی بوترینت در جنوب آلبانی

شهر باستانی بوترینت میزبان صدها لاکپشت کوچولوی بامزه بود

آمفی تاتر شهر باستانی بوترینت در آلبانی

بوترینت یکی از سه اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو آلبانی هست و بلیط ورودیش ۷۰۰ لک (۵ یورو) هست. حداقل ۲-۳ ساعت وقت برای دیدنش باید در نظر گرفت. اطراف بوترینت هم پارک ملی هست و در لیست تالاب های معاهده رامسر ثبت شده.

از بوترینت تا مرز یونان ۱۵ کیلومتر بیشتر راه نیست و جزیره کورفو یونان رو به راحتی میشه دید.

شهر باستانی بوترینت در جنوب آلبانی

شهر باستانی بوترینت در آلبانی نزدیک مرز یونان

تالاب های اطراف بوترینت که به دریای ایونیان راه داره

به شهر سارانده و هاستل دولفین برگشتم، کمی استراحت کردم و برای تماشای غروب آفتاب رفتم سواحل صخره ای شمال شهر که نزدیک زاغه نشین های سارانده بود و کمی خطرناک به نظر میومد. تماشای غروب در کنار بزهای بازیگوش دوست داشتنی بود.

بندرگاه شهر سارانده در جنوب آلبانی

قبرستان شهر سارانده آلبانی

غروب آفتاب دریای ایونیان در جنوب آلبانی

با هم غروب رو تماشا کردیم. جزیره کورفو یونان در دوردست دیده میشه

بازی که قدیما توی ایران خیلی محبوب بود

هاستل دولفین در مرکز شهر سارانده. هر تخت ۷ یورو

صبح روز بعد که روز پنجم من در آلبانی بود حرکت کردم به سمت مقصد بعدی یعنی کشور مقدونیه و شهر اوخرید (اوهرید). از اینجا جنوب آلبانی هیچ اتوبوسی به مقدونیه نبود. مینی بوس ساعت ۵:۳۰ صبح به سمت تیرانا رو سوار شدم، حدس زدم احتمالا از تیرانا باید وسیله ای به سمت مقدونیه باشه.

اتوبوس ها از سارانده به تیرانا از مسیر کوهستانی داخلی میرند و مینی بوس ها از خط ساحلی. من هم خط ساحلی که قدری دورتره رو انتخاب کردم تا سواحل زیبای دریای ایونیان رو ببینم. البته اگر این معلم کنجکاو ریاضی-فیزیک کنار دستم که دوست داشت کلمات زبان فارسی رو یاد بگیره اجازه میداد 😊

امیدوار بودم بتونم برم مقدونیه و مجبور نشم شب پنجم رو هم آلبانی باشم.

طلوع آفتاب و دریای ابر در مسیر سارانده به تیرانا

مردم آلبانی عاشق مرسدس بنز هستند

کافه بین راهی سارانده به تیرانا در آلبانی

مینی بوس هم بنز بود 😅

بعد هفت ساعت و نیم بالاخره مینی بوس به تیرانا رسید. تیرانا هم از اون شهرهایی هست که بیش از یک ترمینال اتوبوس رانی داره و این کار رو برای مسافر سخت میکنه. سوار یک اتوبوس داخل شهری شدم و یک راست رفتم مرکز شهر یعنی میدان اسکندر بی. اونجا از یک آژانس مسافرتی بلیط مقدونیه و نزدیک ترین شهر به اوهرید رو برای ساعت ۴ عصر به قیمت ۱۰ یورو خریدم، البته با رفتن به ترمینال اصلی شهر تیرانا هم میتونستم این بلیط رو بخرم.

با باقیمانده لک های ته جیبم یک چایی به قیمت ۱۲۰۰ تومان خریدم و دو ساعت مشغول شارژ موبایل و اینترنت بازی شدم.

کافه ای در شهر تیرانا که چایی خوردم

از تیرانا به اسکوپیه پایتخت مقدونیه روزانه دو سرویس هست. یکی ۹ صبح و یکی ۴ عصر. اتوبوس بعد از حدود سه ساعت به مرز میرسه و بعد از یک ساعت معطلی در مرز، نیم ساعت بعدش در شهر استروگا (Struga) توقف میکنه. اگر قصد رفتن به اوهرید رو دارید باید اینجا پیاده بشید و با تاکسی (۵ تا ۱۰ یورو) یا مینی بوس برید اوهرید.

نزدیک مرز مقدونیه

توقف در کافه بین راهی قبل از مرز مقدونیه

کل هزینه های سفر من در آلبانی ۱۴۵۷۰ لک شد بعلاوه ۲۹ یورو اتوبوس مونته نگرو به آلبانی و ۱۰ یورو اتوبوس آلبانی به مقدونیه. با احتساب یورو ۴۱۶۰ تومان و لِک آلبانی ۳۰ تومان در زمان سفر، کل هزینه های ۵ روز و ۴ شب سفر آلبانی ۶۰۰ هزار تومان شد.

تاریخ سفر: ۱۱ اردیبهشت ۹۶

۳ دیدگاه

دیدگاه را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
  • - گزینه های دیدگاه، نام و ایمیل حتما باید وارد شوند.
  • - ایمیل شما هیچگاه منتشر نخواهد شد. فقط برای اطلاع شما از پاسخ به دیدگاهتان استفاده می شود.
ر
رضا
۲ ماه پیش

فوق العاده است این نکته بینی، ریز جزئیات سفر، نحوه سفر رفتنتون و لحن نوشتاری صمیمانه و ساده شما، همیشه در زندگی موفق باشید همیشه دوست داشتم تنهایی سفر برسم جاهای خلوت، با راهنمایی های شما قصد دارم شروع کنم

م
مجتبی
۶ ماه پیش

سلام احمد جان..ممنون از وقتی که میذاری و ریزترین نکات رو هم میگی...بهترین ها رو برای تو میخوام و امیدوارم در سلامتی کامل سفرت رو ادامه بدی .