سفرنامه دانمارک؛ قلعه فردریکس برگ و کرون برگ

دانمارک

امروز که شنبه بود و جلال و آزیتا هم تعطیل بودند تنبلی رو گذاشتیم کنار و صبح زود یعنی ۱۱ رفتیم بیرون 😉

قصد داشتیم دو تا قلعه خوشگل رو ببینیم. با قطار رفتیم به شهر هیله قود Hillerod.

کلیسای جامع شهر هیله قود

سیستم حمل و نقل داخل شهری و بین شهری کل دانمارک به هم متصله و با گرفتن یک کارت از همش میشه استفاده کرد، البته با کم شدن هزینه از کارت حمل و نقل. من از کارت جلال استفاده می کردم. توصیه می کنم اگر بیش از دو روز در دانمارک اقامت دارید این کارت رو تهیه کنید چون هزینه بلیط ها تقریبا نصف میشه.

قطارهای بین شهر و داخل شهری دانمارک فرق زیادی با هم ندارن

شهر هیله قود یک دریاچه زیبا داره که تا ما رسیدیم بهش بارون گرفت. بارون زود بند اومد و هوای بعدش فوق العاده بود. پیاده رفتیم به سمت قلعه فردریکس برگ Frederiksborg Castle.

قصر فردریکس برگ و دریاچه سلاتسو

کاخ فردریکس برگ در کنار دریاچه سلاتسو Slotssøen در شهر هیله قود در ۳۵ کیلومتری شمال کپنهاگ، واقع شده. این کاخ توسط کریستین چهارم در اوایل قرن ۱۷ ساخته شد و تا سال ۱۸۴۰ تمامی پادشاهان دانمارک در این کاخ تاجگذاری می کردند. از سال ۱۸۵۹ به بعد دانمارک یک سلطنت مشروطه است و پادشاهان و ملکه دیگر تاجگذاری نمی کنند.

کاخ فردریکس برگ در دریاچه هیله رود بر روی سه جزیره کوچک بنا شده. این کاخ به سبک رونسانس هلندی در اوایل سده ۱۶۰۰ توسط کریستین چهارم ساخته شد.

حیاط ورودی کاخ فردریکس برگ. این قسمت رو بدون بلیط هم میشد وارد شد

فواره ها و آب نمای کاخ فردریکس برگ

زیر زمین قصر که تبدیل به موزه لباس های سنتی و قدیمی وایکینگ ها شده بود

بعد از یک آتش سوزی مهیب در قرن نوزدهم این کاخ توسط یاکوبسن، صاحب کارخانه آبجوسازی کارلزبرگ، مجددا بازسازی شد. این کاخ محل موزه ملی تاریخ دانمارک است و تاریخ دانمارک از طریق تابلوهای نقاشان معروف دانمارکی و کارهای هنری به ترتیب دوران پادشاهی به نمایش گذاشته شده.

بر روی دیوارهای بخش کلیسای کاخ نشان خانواده های نجیب دانمارک قرار دارند. داخل کاخ به دوران های مختلف تقسیم شده و با نمایش تابلوهای نقاشی، مبلمان و لوازم جانبی تزئینی داخلی تاریخ دانمارک رو در طول سالها به نمایش گذاشته.

کاخ فردیکس برگ بزرگترین گالری از پرتره پادشاهان و ملکه های دانمارک از سال ۱۵۰۰ و صدها تن از افراد برجسته دانمارک هست.

من و قصر 😊

کاخ فردریکس برگ دانمارک

پله های کاخ فردریکس برگ

قصر فردریکس برگ پر از نقاشی و تزئینات زیبا بود

به نظر من زیباترین اتاق قصر فردریکس برگ بود

آزیتا و جلال در اتاق های قصر فردریکس برگ

تخت خواب پادشاه

کاخ فردریکس برگ و دریاچه سلاتسو

باغ بسیار زیبای فرانسوی و انگلیسی این کاخ و دریاچه را احاطه کردند. باغ سلطنتی که در محوطه بیرونی کاخ زیبایی خاصی به کاخ داده در سال ۱۹۹۶ بر اساس نقاشی سال ۱۷۲۵ ج.سی.کریگر، J.C. Krieger ، بازسازی شد.

باغ های سلطنتی کاخ فردریکس برگ

مجسمه عجیب در باغ سلطنتی کاخ فردریکس برگ

پارکی که جزو باغ های سلطنتی هست و روز شنبه تبدیل به محل بازی مردم عادی شده

ورودی قلعه ۷۵ کرون دانمارک بود و بیش از یک ساعت دیدن اتاق هاش طول کشید. جالبه بدونید برای دیدن حیاط قلعه و باغ سلطنتی، نیازی به خریدن بلیط نیست.

توی رستورانی که ناهار خوردیم یک پسر کرد سوریه ای کار می کرد که دو سالی بود اومده دانمارک. ظاهرش که نشون میداد از دیدن ایرانی خوشحال شده 🌞.

از کردهای شمال سوریه بود و دانمارکی رو خیلی خوب یاد گرفته بود.

ساندویچ کباب ترکی بسیار بزرگ. خوشمزه ترین قسمت نونش بود 👌😋

شهر هیله قود دانمارک

از هیله قود قطار سوار شدیم و از بین جنگل هایی که آهو داشت رفتیم تا شمال دانمارک و از اونجا در امتداد خط ساحلی شرقی اومدیم پایین تا رسیدیم به شهر هلسینگور Elsinore از این شهر تا خاک سوئد در شرقش فاصله ای نیست و اتوبوس های دریایی مرتب در رفت و آمده.

شمال جزیره شیلند دانمارک

یک اثری هنری در ساحل بندرگاه شهر هلسینگور که با زباله های پلاستیکی گرفته شده از دریا ساخته شده

این قسمت از دریا در شهر هلسینگور دانمارک ماسه داشت و مردم رو جذب کرده بود.

کشتی های بزرگ در دریای بین دانمارک و سوئد

کمی پیاده رفتیم تا به قلعه کرون برگ Kronborg Castle رسیدیم. ساعت ۷ شب بود و داخل قلعه نمیشد رفت ولی محوطه اطرافش و ساحل قلعه برای عموم باز بود.

کاخ کرون برگ در شهر هلسینگور در ۵۰ کیلومتری شمال کپنهاگ از بهترین کاخ های زمان رونسانس اروپاست. این کاخ در بین سالهای ۱۵۷۴ - ۱۵۸۵ ساخته شده. نام برده شدن از این کاخ در نمایشنامه هملت، نوشته ویلیام شکسپیر، به شهرت جهانی آن کمک کرد. این کاخ در سال ۲۰۰۰ در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفت.

قصر کرون برگ در دانمارک

محوطه اطراف کاخ کرون برگ

کاخ کرون برگ و پرچم دانمارک

قوهای زیبا و بچه های خاکستریشون در دریاچه قصر کرون برگ

بازدید قلعه که تمام شد راه افتادیم به سمت خونه و حدود ۱۱ شب یا روز رسیدیم. خونه بچه ها منطقه هولته در شمال کپنهاگ هست که چند تا دریاچه کنارش داره. توی هولته هیچ خبری از شهر و شلوغی هاش نیست، آرامش روستا رو داره.

ایستگاه راه آهن شهر هلسینگور یا السینگور

ف
فرشته
حدود ۳ سال قبل

خیلی ممنون از سفرنامه ی خیلی جذاب و خوبتون.می خواستم بپرسم بنظر شما دانمارک برای پناهندگی یه مادر و دختر جای مناسبی هست؟در مورد پناهندگی و کمپ هاش میشه یکم توضیح بدید.ممنون و سپاسگذارم از لطفتون

ahmad
احمد مدیر سایت
حدود ۳ سال قبل

سلام
به نظر من پناهندگی اصلا خوب نیست مگر واسه کسی که جونش در خطر باشه.

ع
عطیه
بیشتر از ۶ سال قبل

ممنون به خاطر سفرنامه های خوبتون. با خوندنشون هر باریه مسافرت میرم ;) راستش من اواسط آبان امکان یک سفر چند روزه به گوتنبرگ رو داشتم.
داشتم دنبال یک مقصد دیگه که نزدیک باشه میگشتم تا سفر رو یک هفته ای کنم و برای همین سفرنامه دانمارک و نروژ رو دنبال میکردم اما فکر کنم تا اون موقع طول روز بسیار کوتاه میشه. البته که کردیت کارد هم نداریم و با دو تا بچه چند سه و پنج ساله هوای نروژ هم قابل پیش بینی نیست. من قبلا تجربه سفر داشتم ولی خب با بچه خیلی باید بیشتر همه چیز رو پیش بینی کنم. یه سوالی که میدونم خیلیا ازتون میپرسن کردیت کارده. تا جایی که من پرسیدم الان هیچ بانکی تو ایران خدمات نمیده. راستش ما هم قبلا داشتیم ولی الان یا باید به فکر زنده کردنش باشیم که خرج یه مسافرت چند هفته ای رو رو دستمون میگذاره یا اینکه ببینیم راه حلی از ایران وجود داره. برای همین میپرسم. باز هم ممنون و همیشه به سفر باشین.

ahmad
احمد مدیر سایت
بیشتر از ۶ سال قبل

سلام
بله نیمه دوم سال زمان مناسبی برای دانمارک نیست.
من ویزا کارتم رو از استرالیا گرفتم و در سفرنامه استرالیا در موردش نوشتم.