سفرنامه استرالیا؛ ایرلی بیچ و جزایر وایت ساندی

استرالیا

روز سیزدهم هم صبح زود بیدار شدم و تا بیدار شدن همسفر چند تا ساحل زیبا در روستاهای اطراف رو دیدم. بعد حركت كردیم به سمت شهر ایرلى بیچ (Airlie beach).

درخت نخل نارگیل

این علامت یعنی اجازه کمپینگ حتی داخل ماشین رو ندارید

سواحل پارک ملی هیلزبورو (Hillsborough national park)

ایرلی بیچ نزدیك ترین مكان به جزایر معروف وایت ساندى (Whitsunday Islands) یا یكشنبه سفید هست. وقتى رسیدیم ایرلى بیچ حدود سه ساعت توى اینترنت و آژانس هاى مسافرتى شهر جستجو كردم ولى متاسفانه هیچ راه ارزانى براى رسیدن به جزایر وایت ساندی وجود نداشت! حتى به گزینه کرایه جت اسكى و رفتن به اونجا هم فکر کردیم ولی گفتند براى جت اسكى باید گواهینامه داشته باشید! گرفتن این گواهینامه هم دو روز زمان می برد و نهایتا از گزینه ها حذف شد.

در نهایت یك تور صد و شصت دلارى كه از نظر من خیلى خیلى گرون بود، از کمپانی معروف اوشن رفتینگ (Ocean Rafting) براى روز بعد خریدیم. تصمیم سختی بود.

سواحل ایرلی بیچ

پرنده ای که روی تخمش خوابیده بود و با نزدیک شدن من صداهای عجیبی از خودش درآورد

مزرعه ای اطراف ایرلی بیچ

عصر به شهر دینگو بیچ (Dingo beach) رفتیم و توى آب اقیانوس خستگیمون رو در كردیم. داخل آب یک تور درست کرده بودند و فقط شنا کردن داخل اون تور مجاز بود. موجودات خطرناک مثل عروس دریایی و سفره ماهی در سواحل استرالیا بسیار زیاده.

توری که برای شنای امن در ساحل دینگو بیچ درست شده بود

بعد از شنا یك املت خوشمزه که صبحانه، ناهار و شاممون بود پختیم. در شهر دینگو بیچ نوشته جریمه خوابیدن و كمپ زدن دو هزار دلار! به سمت ایرلی بیچ حرکت کردیم و کنار یک مزرعه برای خواب توقف کردیم. روز سیزدهم ۲۲۰ کیلومتر رانندگی کردیم.

نهری در نزدیکی دینگو بیچ

جاده های استرالیا

مورچه سبز

همسفر در حال تست نیشکر

اسب های مینیاتور در مزارع استرالیا

ساعت شش صبح با اعتراض یك محیط بان بیدار شدم. گفت چرا اینجا كمپ كردید. جالب بود که خود مزرعه دار اعتراضی نکرده بود ولی محیط بان شاکی بود. منم گفتم الان حركت مى كنم. با سرعت ده كیلومتر به سمت ایرلى بیچ حركت كردم و هر چه جاده فرعی بود دیدم. همسفر همچنان خوب بود!

جاده روستایی از میان مزارع نیشکر

سه تا جوان که همه زیر ۱۸ سال داشتند و همگی قوطی آبجو به دست. یکیشون از پنجره طبقه دوم افتاده بود پایین و دستش شکسته بود. وقتی پرسیدم چرا نمیرید بیمارستان گفتند اول آبجو بعد اگه حسش بود بیمارستان! این خانم صاحب پمپ بنزین هم بشدت نگرانشون بود.

تور جزایر وایت ساندى ساعت ده شروع شد. قایق رفتینگ عالى بود، با سرعت پنجاه كیلومتر در ساعت میرفت و كاپتان هم اهل ویراژ دادن بود. كنار یكى از جزایر براى اسنوركلینگ و دیدن مرجان هاى اون كه بخشى از دیواره بزرگ مرجانى شرق استرالیاست توقف كردیم. تقریبا همه ماهى هاى اونجا رو توى مرجان هاى خلیج فارس هم دیده بودم ولى تنوع مرجان هاى اینجا و رنگشون رو جایى ندیده بودم. رنگین کمانی از رنگ ها بودند.

راهنما در حال آموزش موارد ایمنی قبل از شروع تور جزایر وایت ساندی

تور شامل سه تا از این قایق ها بود

همسفران یا هم قایقی های تور یک روزه

توقف بعدى توى ساحل بهشت سفید (Whitehaven beach) یعنی زیباترین قسمت و نماد جزایر وایت ساندی بود.

وایت ساندی شامل هفتاد و چهار تا جزیره كوچك و بزرگ در شمال شرق استرالیاست كه حدود دویست و پنجاه سال پیش توسط اروپایى ها برای اولین بار كشف شد. بومى هاى جزایر بعد از دو نبرد خونین، جزایر رو به سمت شمال استرالیا ترك كردند. این جزایر توسط بومی ها براى همیشه نفرین شده و معتقدند كسى اینجا بچه دار و پولدار نمیشه! این جزایر در عصر یخبندان جزیى از قاره استرالیا بود و بعدا جدا شده. همشون با جنگل هاى استوایى پوشیده شده و بدلیل داشتن شن هاى براق و سفیدش خیلى محبوبیت داره. مسلما این شن ها زیر نور آفتاب درخشش بیشترى دارند و آب دریا هم اینجا زیر نور آفتاب چند رنگ میشه. ولی از بدشانسی اون روز از معدود روزهاى ابرى این منطقه بود.

ساحل بهشت سفید که مسلما در یک روز آفتابی خیلی زیباتره

ناهار بوفه رو هم در قسمت شمالی ساحل وایت هون خوردیم. بعد از ناهار داشتم توی آب های کم عمق ساحل قدم میزدم که نزدیک بود با یک سفره ماهی بزرگ که زیر شن ها قایم شده بود برخورد کنم.

هواپیمای شخصی هم یکی از روش های سفر به جزایر وایت ساندی هست

جزایر شن های سفید

ساعت سه عصر توى دریایى كه حالا مواج شده بود و بارونى كه مثل سنگ به صورتمون میخورد به ایرلی بیچ برگشتیم. خسته و سرد رسیدیم ایرلى بیچ. دیروز داشتیم از گرما مینالیدیم و الان بخاری ماشین تا ته روشن بود. تصمیم گرفتیم امشب یك جاى گرم و راحت براى خواب داشته باشیم. از سایت ایر بى ان بى یك خونه به قیمت شصت و هفت دلار براى دو نفر اجاره كردیم.

منظره جلوی بالکن خانه ای که در شهر ایرلی بیچ و از طریق وبسایت ایربی ان بی اجاره کردیم

این اولین تجربه ایر بى ان بى من بود. صاحبخانه نبود و عملا کل آپارتمان در اختیار ما بود.

تاریخ سفر: پاییز ۱۳۹۵

احمد خانی

احمد خانی عاشق سفر و دیدن سرزمین های متفاوت

۵دیدگاه

ا
ابوالفضل
بیشتر از ۳ سال قبل

شرکت های مثل مایکروسافت یا گوگل یا اپل هم در آنجا قرار داشت؟ غول تکنولوژی (شرکت های بزرگ, البته؟